• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Låna sen föra över direkt till kompis

O

Oskar

Gäst
Poäng: 0
Hej.

nyfiken rent allmänt, om jag har en kompis som tar ett lån åt mig helt legit på ex santander, och han för över det från sitt konto ex 150,000:- till mitt konto i samma bank.
Det finns väll ingen chans då att banken skulle få för sig att spärra mitt konto typ penningtvätt, dom måste väll kunna se vart pengarna kommer ifrån i början. Tex utbetalning santander till benjamin & Benjamin överför till mig Oskar. Osv. Och skulle banken fråga borde det räcka med att vi två hänvisar till skuldebrevet med santander som bevisar att pengarna är legit?.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Din bank ser ju bara var du har fått pengarna ifrån - inte om Benjamin sålt piller eller fått av Santander.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 830
Mottagna reaktioner
13 073
Poäng
10 087
Hej.

nyfiken rent allmänt, om jag har en kompis som tar ett lån åt mig helt legit på ex santander, och han för över det från sitt konto ex 150,000:- till mitt konto i samma bank.
Det finns väll ingen chans då att banken skulle få för sig att spärra mitt konto typ penningtvätt, dom måste väll kunna se vart pengarna kommer ifrån i början. Tex utbetalning santander till benjamin & Benjamin överför till mig Oskar. Osv. Och skulle banken fråga borde det räcka med att vi två hänvisar till skuldebrevet med santander som bevisar att pengarna är legit?.

Du undrar om det finns chans att det spärras? Ja det finns det.
 

Zeroline

Kunnig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
3 Oktober 2011
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Beror nog mkt på vad du haft för transaktioner innan osv i mitt fall har aldrig större transaktioner gjort att mitt konto spärrats men beror nog kanske lite på hur det sett ut innan kanske. Har gjort säkert 10tal transaktioner i den klassen utan att det spärrats iallafall. Men chansen finns säkert och då är det ju bara å lägga allt på bordet om det är legit. Så lär det öppnas snabbt.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 122
Poäng
897
Jag tror beloppet flaggas. Tror privata överföringar i den storleken väcker uppmärksamhet.

Sen Skatteverket kanske undrar också?
 
O

Oskar

Gäst
Poäng: 0
Ah ok.
Ja mina vänner låneavtal finns från lendo/santander samt insättning på hans Swedbank från santander sen en överföring till mitt konto där det står lån från Benjamin samt ett skuldbrev privat mellan han & mig så det lär ju vara lungt :)
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
379
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Jag har gjort betydligt större överföringar samt tagit emot liknande transaktioner utan anmärkning. Med det sagt så är ju det inte någon garanti. Om jag får göra ett antagande så lär banken ta kontakt med med dig ifall dom skulle ha några funderingar över pengarnas ursprung. I så fall förklara läget och såvitt jag vet så är det inte förbjudet för en kompis att hjälpa till med ett lån.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
379
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Sjysst av din kompis att ställa upp. Ta inte detta för givet utan gör nu allt gör att få ordning på din ekonomi så att du kan ta över lånet så fort som möjligt.
 
O

Oskar

Gäst
Poäng: 0
Jobbar & betalar skatt just för tillfället a kassa & har haft både företag & privat i Handelsbanken i säkert 10 år utan problem.

Så borde ju inte flaggas & gör det det är det väll bara visa upp tsm med honom alla underlag.

japp biggen 2 anmärkningar löper ut i februari då blir det ett lån & lösa ut min gode vän :)
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 122
Poäng
897
Tror det är lugnt som andra skriver. Men jag tror ändå banken kan fråga om ett sånt stort belopp till privatperson. Men om dom gör det så har ju allt skett vitt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp